Groep 1/2b

Groep 1/2b

Welkom op de weblog van groep 1/2b. Wij houden jullie geregeld op de hoogte van we er in onze groep

zondag 11 oktober 2015

Het belang van voorlezen!


Voorlezen vergroot de woordenschat
Naast dat voorlezen gewoon leuk is, is het ook nog eens zinvol. Voorlezen vergroot de woordenschat van kinderen en leert ze hoe de zinnen in een taal gevormd worden. Daarnaast geeft voorlezen, of met boeken bezig zijn, kinderen de kans actief taal te gebruiken. Bij kleine kinderen door ze te laten vertellen wat ze zien op een plaatjes, bij grotere kinderen door met ze te praten over een verhaal. Dat laatste leert kinderen ook om te verwoorden hoe ze over iets denken en het leert de ouders soms iet over de manier waarop de kinderen over onze wereld denken.

Rustpunt
Voorlezen geeft rust, het is niet voor niets dat de meeste kinderen voor het slapen gaan worden voorgelezen. Meer voorlezen kan op alle momenten van de dag waarop je een rustpunt wilt creëren en het werkt vaak beter dan de tv aanzetten. Voorgelezen worden geeft de meeste kinderen een veilig en prettig gevoel daarnaast krijgen ze exclusieve aandacht.

Wereldoriëntatie
Door verhalen leren kinderen de wereld om zich heen te begrijpen en kunnen ze dingen die ze meemaken beter een plaats geven. Ze kunnen herkenbare situaties nogmaals herhalen. Naar de dokter gaan, boodschappen doen, de hond uitlaten, een verjaardagsfeestje.

Voorlezen vergroot de concentratie
Voorlezen vergroot de concentratie van kinderen. Het is altijd belangrijk om de boekkeuze aan te passen aan de leeftijd van het kind. Plaatjesboeken bij hele kleine kinderen en korte verhaaltjes bij peuters. Zo loop je steeds mee met de leeftijd van een kind. Op deze manier leer je kinderen om zich even te concentreren op een verhaal.

Lezers maken
Met voorlezen maak je lezers. In veel gevallen wel maar niet in alle. Het belangrijkste is waarschijnlijk dat kinderen leren dat lezen leuk is. Veel kinderen vinden boeken leuk die wat betreft leesvaardigheid net buiten hun bereik vallen. Voorlezen, ook in de hogere klassen, is dan een goed alternatief voor zelf lezen. Niet alleen van voorlezen maak je lezers, van lezers maak je lezers. Wanneer kinderen opgroeien met boeken om zich heen zullen ze later zelf ook sneller een boek pakken.

Voorlezen en leren lezen
Veel onderzoek naar leesvaardigheid op de basisschool wijst op een directe relatie tussen voorlezen en leren lezen. Kinderen die thuis worden voorgelezen lijken dus leestechnisch een voorsprong mee te krijgen. Het is jammer dat ouders vaak stoppen met voorlezen wanneer het kind zelf kan lezen. De meeste basisschoolleerlingen vinden het geweldig om te worden voorgelezen. Soms is het even zoeken naar het juiste boek. Het ene kind houdt van historische boeken, het andere wil alleen maar verhalen met voetballers, dinosauriërs of alles van Roald Dahl.

Bibliotheek
Boeken zijn duur en wanneer je een boekenverslinder in huis hebt kan het aardig in de euro’s lopen. Een abonnement op een bibliotheek is gratis voor kinderen. Ook voor baby’s zijn er al boeken te leen. Je kunt de nieuwste boeken lenen en daarnaast kun je ook advies krijgen. In veel bibliotheken zijn er ook voorleesmiddagen voor verschillende leeftijden. Wanneer je liever boeken koopt, kijk eens rond op een tweedehandsboekenmarkt er zijn er genoeg.